I Hellevad Børneunivers, Smørhullet arbejder vi således
Dette er en beskrivelse af, hvordan vi arbejder i Hellevad Børneunivers, Smørhullet, altså hvordan griber vi tingene an, hvad bruger vi tiden til, hvordan har vi struktureret os osv.Robusthed
Vi lægger stor vægt på at gøre børnene så robuste som muligt i den tid de er hos os.
Robuste børn er børn med god solid jegstyrke, modstandskraft, selvkontrol og selvopfattelse. Robusthed handlerom at børnene bliver uafhængige, selvstændige og i stand til at tænke selvstændigt. At de bliver i stand til at håndtere de udfordringer de senere møder på deres vej, og finder frem til løsninger ved egen hjælp. Vi ønsker at lære børnene at reflektere over løsninger selv, uden med det samme at give dem svaret. Dette giver stærke, selvstændige, robuste børn, der tror på sig selv.Hverdagen
Det er en pædagogmedhjælper og pædagogiske leder, der åbner børnehaven hver morgen (undtagen ved ferier). Dette kan vi se styrken og fordelene i. Børn og forældre bliver trygge, i den genkendelighed der ligger i at møde det samme personale hver morgen, og personalet kender hvert et barns små forskelligheder og morgenritualer.
Vi har struktureret os således, at vi arbejder på ”åben plan” en del af dagen, dvs. alle børn leger med alle, i alle aldre, og i alle rum; og alt personale er opmærksom på: alle børn – alles ansvar.
Når det så er sagt, så har vi aldersopdelt børnene i 2 grupper, og til hver gruppe hører der to pædagoger med det pædagogiske ansvar for både gruppen og for det enkelte barn. Derudover har vi 1-2 pædagogmedhjælper til hver gruppe, med ansvar for gruppen og det enkelte barn.
Den pædagogiske leder ved Hellevad Børneunivers er pædagoguddannet og har det overordnede pædagogiske ansvar for hele huset.
Dagligdagen er struktureret for de enkelte grupper, så det giver mest muligt mening for både børn og personale.
Fra vi åbner kl. 6.30 til kl. 9.00 bliver der jævnt hele tiden afleveret børn, og børnene skal lige ”lande”, vågne, finde vennerne osv. Vi modtager også mange beskeder fra forældre i det tidsrum. Beskeder der har betydning for barnets dag. Vi besvarer også telefoniske henvendelser fra de forældre, der ringer eller sender sms for at melder deres børn syge, fri m.m.
Har børnene brug for voksne, er vi der til at hjælpe, støtte op om, guide osv. Når vi guider børnene er det med henblik på at de kan blive selvhjulpne. Er de selvhjulpne og kan klare dem selv, styrkes deres selvværd.
Ud over, at vi hjælper, spiller og hygger med børnene, bruger vi også tiden til at observere de enkelte børn: hvordan leger de, hvordan er deres ordforråd, hvordan reagere de på andre osv.
Når klokken bliver 8.40 beder vi børnene om at rydde det op, de er i gang med. Vi synes det er vigtigt, at børnene lærer at afslutte en aktivitet med oprydning, da det er en vigtig del af deres dannelse. Derefter skal de gå på wc, inden vi eventuelt guider dem i overtøjet. Nu er klokken så ved at være 9.00, alle børn er kommet og dagens aktiviteter kan begynde.
Inden selve aktiviteterne holder vi rundkreds med børnene i de enkelte grupper. Rundkredsen bruger vi til at lege små pædagogiske lege med dem, styrke deres sprog, styrke deres fællesskabsfølelse, individuelle forståelse, opmærksomhed, koncentration osv. Vi gennemgår også dagen både visuelt og auditivt, så børnene kan være forberedte på, hvad der skal ske i løbet af dagen.
Vi har hver dag en aktivitet til hver gruppe. I løbet af en uge, vil hver gruppe have:
· Musik – vi præsenterer børnene for forskellige sange, sanglege, danse, rytmer, instrumenter osv. Vi styrker børnenes lydlige opmærksomhed, koncentrationsevne, fællesskabsfølelse og motoriske koordinationsevne, samt øger evnen til at lære sprog.
· Ud af huset – vi går måske kun på legepladsen, når børnene er helt små. Men ellers bruger vi byen og skoven. Børnene skal lære at færdes ude med omtanke, altså gå ordentlig, samlet, holde i hånd, blive opmærksom på omgivelserne osv. Vi bruger skoven både til planlagte projekter der kan omhandle natur og naturfænomener, men også til at give børnene mulighed for at danne venskaber, afprøve sociale færdigheder, samarbejde, være kreative, styrke motorikken, balancen, passe på naturen osv.
· Gymnastik og bevægelse – vi tilrettelægger alt muligt gymnastik og bevægelse til børnene. Vi bruger opvarmning, ”Rend og hop med Oliver” ”Tumlebiller og Dansemusen”, ”Skal vi hoppe?”, ”Hoppeline” m.m. Derudover bruger vi også yoga og afslapning. Vi styrker børnenes grov motorik, muskler og led, balancen, koordinationsevne, koncentrationsevne, opmærksomhed, deres sansesystem
· Kreativ – Vi præsenterer børnene meget forskelligt inden for kunst og kultur, såsom klippe, klistre, male, tegne og små ”skolelignende” opgaver. Vi benytter os af årstiderne. Vi laver små og store projekter, hvor de skal bruge forskellige æstetiske udtryksformer, både individuelt og i samarbejde med hinanden. Vi styrker børnenes finmotorik, koncentrationsevne, samarbejdsevne, kunstneriske og kreative evne osv.
· Fri leg – Vi benytter os af, at den enkelte gruppe har hele børnehaven for sig selv en dag i ugen. Børnene får mulighed for at fordybe sig i leg og vi har mulighed for at lære børnene at lege, at sætte børn sammen i nye børnefællesskaber, at observere dem m.m. Vi styrker de sociale spilleregler og børnefællesskabet. Vi lærer dem at dele, fordybe sig og lege rollelege.
Hver aktivitet i løbet af ugen bliver forberedt af de ansvarlige pædagoger, og vi planlægger og tilrettelægger aktiviteterne efter: læreplanstemaer, børnenes alder, børnenes interesser, børnenes udfordringer, børnenes individuelle kompetencer og årstiderne. Vi planlægger, observerer, guider, hjælper, understøtter hele tiden det enkelte barn med udgangspunkt i zonen for nærmeste udvikling.
Så er det blevet spisetid. Vi dækker bord med et til to børn ad gangen, hvor vi lærer dem at, tælle, tal og mængdeforståelse, farverne, genkendelse, samarbejde osv. Under selve spisningen øver vi børnene i at strukturere deres madpakke, vi sætter børnene bevidst sammen til forskellige børnefællesskaber, så vi der også styrker deres relations dannelse, vi snakker om emner der fylder hos børnene i nuet, vi øver børnenes viden om begreber, dem selv osv.
Er vejret godt, spiser vi gerne uden for, enten på legepladsen, eller i nærområdet.
Når børnene er færdige med at spise, skal børnene selv gå ud med deres madpakke, og drikkedunk.Nu er det tid til at komme en tur på legepladsen. Vi guider børnene i overtøjet, og hjælper der hvor børnene endnu ikke kan klare sig selv. Et par af de mindste børn skal måske lige have en lille en på øjet, men ellers er begge grupper ude.
Om sommeren smører vi de børn ind i solcreme, der er tilmeldt vores solcremes-ordning.
Udover at personalet skal have afviklet deres 29 min. pause, samt at der skal tilberedes frugt, er det også tiden, hvor vi rigtig har mulighed for at observere børnene: deres sociale færdigheder - hvor de leger, hvem de leger med, hvad de leger, hvor længe de leger hvert sted. Deres motorik – hvordan de løber, balancere, kravler, gynger, cykler. Vi bruger også tiden derude til at holde øje med, at alle børnene trives, og hvordan de håndterer udfordringer og konflikter. Alt dette for at medarbejderne bliver bevidste om, hvordan børnene skal guides, for at nå næste udviklingstrin. Derudover guider, hjælper, vejleder og leger vi med børnene. Nogle har meget brug for en voksen, og andre har bare brug for at vide, at vi er der.
Når tiden nærmer sig kl.13.30, opfordrer vi alle børnene til at hjælpes ad med at få ryddet op, inden det er tid til frugt. Dette for at lære børnene, at alle har et fælles ansvar.
Vi har valgt at tilbyde frugtordning til 50 kr. i måneden. Vi køber, tilbereder og serverer 3-4 slags frugt.
Frugten bliver spist fortrinsvis udenfor og er en slags cafe-tilbud, hvor børnene kan komme og få frugt, når/hvis de har tid. Og igen bruger vi tiden til at få snakket med børnene om forskellige emner. Børnene skal igen rydde op efter sig selv, inden de må lege igen.
Resten af dagen går typisk med at lege, guide og hjælpe børnene. Når børnene bliver hentet, vil det også være det tidspunkt, hvor vi informerer forældrene om eventuelt relevante informationer. Det kan også være, at forældrene har spørgsmål, der skal belyses. Vi er hele tiden OBS på hvilke børn der bliver afhentet, så vi ikke pludselig står og er i tvivl, om barnet er hentet.
Samtidig skal børnehavens rum lukkes af, i takt med, at der bliver færre og færre børn.
Sidste pædagog lukker og låser kl. 16.30 (15.30)
Møder
Vi tilbyder alle forældre to samtaler, når barnet har været i børnehaven i ca. 6 måneder og igen i november inden skolestart. På møderne deltager den primære pædagog, samt den pædagogiske leder. Vi fortæller lidt om, hvordan vi ser barnet, hvor kompetencerne er og aftaler eventuelt fokuspunkter, der i fællesskab skal arbejdes med.
Vi holder møder med forældre efter behov, hvis vi finder der er grund til bekymring, eller hvis der er bekymring fra forældrenes side.
Vi holder møder med forældre og de eksterne samarbejdspartnere der eventuelt måtte være tilknyttet et barn efter behov. Det være sig sundhedsplejerske psykolog, fysioterapeut, høre-, talekonsulent m.m.
Før hvert møde, forbereder vi os, ved at gennemgå en eventuel dagsorden, nedskrive punkter til fremlæggelse, lave observationer på barnet, diskutere barnet med kollegaer, den pædagogiske leder osv.
Vi tilbyder også årligt et stort fælles forældremøde for alle forældre i Smørhullet. Vi inviterer en gæst, der holder et lille oplæg om et emne, der lige rør sig lige pt. Derefter går forældrene ud gruppevis og hver team, har nu mulighed for at fortælle lidt om, hvordan vi kommer til at arbejde, det næste års tid. Vi præsenterer nogle af de materialer vi bruger, vi kommer med eksempler på kommende projekter osv. Der ud over besvarer vi spørgsmål fra forældre og diskuterer emner der måtte røre sig i gruppen.
Vi har personalemøder hver 3. uge.
Vi har MED-møde hver 3. måned.
Vi har fællesbestyrelsesmøde hver måned.
Vi har pædagogisk rådsmøde hvert halve år.
Vi har pædagogisk weekend hvert halve år.
Barnet starter
Inden et barn starter i børnehave, sender vi et lille velkomstbrev til barnet og opfordre forældrene til at besøge os sammen med barnet. På sådan et besøg har vi mulighed for at se og hilse på barnet og snakke lidt med forældrene. Forældrene er eksperter på deres barn, og ligger inde med værdifuld viden om barnet, der kan komme os til gode, så vi kan blive godt påklædt inden starten. Barnet låner en billedbog med hjem, som de kan kigge i sammen med voksne. Bogen indeholder billeder af vores dagligdag og alle voksne. Der er så mulighed for at barnet kan genkende rum, voksne, aktiviteter o. lig, når det starter.
Vi modtager også overgangsskema fra dagplejen, med gode oplysninger fra både dagplejen og forældrene, der har betydning for barnets start.
Vi har en aftale med dagplejen og med de private børnepasser om, at de besøger os med barnet nogle gange inden børnehavestart.
Sprogvurdering
Inden barnet er fyldt 3,4 år, har vi lavet en sprogvurdering på barnet. Sprogvurderingen består af en forældredel – udfyldes af forældrene på et tidspunkt hvor barnet ikke er til stede, en pædagogdel – udfyldes på et tidspunkt hvor barnet ikke er til stede, og en del hvor pædagogen ”leger”/tester med barnet. Vi sender mail ud til forældrene med link til stedet, hvor de skal udfylde. Vi tager barnet med til et roligt sted, hvor vi ”leger”/tester barnet efter en nøje planlagt manual. Til sidst indtaster vi forældredelen, ”lege/teste” del, samt pædagogens egen del ind i et skema på computeren, og resultatet vil være enten:
· Generel indsats – vi skal fremadrettet sprogstimulere barnet generelt som alle andre børn.
· Fokuseret indsats – vi skal fremadrettet lave en fokuseret handleplan for sprogstimuleringen, i samråd med forældrene.
· Særlig indsats – vi laver en indstilling til PPR, høre-, talekonsulenten og får tilrettelagt en særlig indsats i samråd med hende og forældrene.
Den styrkede pædagogiske læreplan
Se https://hellevadboerneunivers.aula.dk/boernehaven/den-styrkede-paedagogiske-laereplan
Trivselsskemaer
Hvert halve år skal vi udfylde et trivselsskema på hvert barn, og da vi løbende modtager børn hele tiden, betyder det, at vi udfylder trivselsskemaer hver måned. Der er her tale om, hvordan vi vurderer barnets trives.
Vi skal kategorisere børnene i
· Rød – her er der tale om mistrivsel og det ses tydeligt. Vi er bekymret. Vi laver en handleplan i samråd med forældrene. Der følges op på handleplanen hver 3. måned til vi er enige om, at der ikke er grund til bekymring mere.
· Gul – her er tale om et barn, hvor vi måske er usikre på trivslen. Vi laver observationer, diskuterer barnet i personalegruppen og alle sætter særlig fokus på barnet i en periode. Vedbliver vores usikkerhed på trivslen, inddrager vi forældrene.
· Grøn – her er der tale om et barn i trivsel, og vores opgave er, at den trivsel fortsætter.
Børnegennemgang
Hvert kvartal laver vi en ”Børnegennemgang”
Det betyder, at den enkelte pædagog og souschefen diskuterer hvert enkelte barn i pædagogens gruppe. Vi stiller skarpt på det enkelte barn ift. trivsel og udvikling, ved at spørge os selv:
· Er barnet glad og leger
· Hvordan ser det ud med udviklingen fx ift. sprog og motorik
· Er der igangværende udviklingsfokus vi skal være OBS på
· Er der sket noget særligt siden sidst
· Har vi hængepartier ift. barnets udvikling
På denne måde sikre vi, at komme omkring ”det hele barn”, at vi ikke overser noget ift. barnets udvikling, samt at fokus på trivslen og børnefællesskabet er højt.
Særlige dage
Derudover arrangerer vi forskellige dage hen over året.
· Bedsteforældredag – De inviteres til at deltage i en helt almindelig dag, sammen med børnene. Vi bager med børnene inden.
· Julehygge – for alle pårørende. Vi har i måneden inden øvet en masse julesange, som børnene opfører den dag. Vi serverer æbleskiver, saft og kaffe til alle.
· Julegudstjeneste – for alle dem der kan tage fri. Vi går i kirke og slutter alle af i børnehaven med madpakker og hjemmebag vi har bagt med børnene.
· Skovbørnehave – Vi flytter børnehaven op i skoven i 3 dage i forsommeren, så alle aktiviteter foregår der oppe.
· Forældrekaffe – hver anden måned, hvor vi inden har bagt med børnene.
Derudover
Vi skriver dagligt små opslag, med stikord omhandlende, hvad vi har lavet med børnene den pågældende dag.
Vi skriver og kommunikerer med forældre på AULA, både enkelte beskeder og generelle orienteringer til hele grupper.
Vi laver fødselsdagsgaver til alle børnene, sammen med børnene.
Vi laver julegaver til forældre, sammen med børnene.
Efter fødselsdag, laver vi et lille billedopslag der viser essensen af dagen og lægger på AULA.
Vi laver månedsplaner for alle grupper, der bliver sendt ud til alle forældrene en gang om måneden.
Vi lægger ofte billeder på AULA, så forældre, helst sammen med børnene, kan se/gense aktiviteter og dermed snakke om det.
Vi lægger med jævne mellemrum opslag ud på Hellevad Børneunivers Facebookside