Trafikpolitik

Trafikpolitik for Hellevad Børneunivers

Hellevad Børneunivers ønsker at børnene lærer god og sikker trafikkultur.

En god trafikkultur skal indøves i en tidlig alder. Derfor begynder denne øvelse allerede i børnehaven og fortsætter gennem skoleforløbet til eleverne forlader Hellevad Børneunivers.

Gående:

Der øves med de yngste i:

• Opmærksomhed i trafikken
  • at gå på fortov/siden af vejen,
  • at gå over vejen.
  • at gå hånd i hånd, hjælpes ad i trafikken
  • Gå-prøven i børnehaveklassen eller 1. klasse

På cykel:

Ved arrangerede ture bærer alle cykelhjelm. Hvis eleven ingen hjelm har, kan man låne en af Hellevad Børneunivers. Ligeledes bærer alle gule sikkerhedsveste, der ligger som klassesæt.
Den lille cyklistprøve i 2.- eller 3. klasse. Foregår i skolegården.
Der afholdes cyklistprøve i 6. klasse.

Ved kørsel i bil:   Vi retter os efter § 80a i færdselsloven.
De yngste børn sidder i godkendte autostole/selepuder og sikkerhedsseler.
Der sidder ikke flere børn i en bil, end der er seler til.
Ved buskørsel anvendes sikkerhedsseler, hvis de forefindes.
Der indhentes forældretilladelse til privat transportering af børn, når børnene begynder i Hellevad Børneunivers.

Skolepatrulje:
Skolepatruljen sammensættes blandt skolens ældste elever. Skolepatruljen får uddannelse ved skolens trafiklærer. Skolepatruljen hjælper børn over vejen fra kl. 7.30 til 7.45, igen kl. 13.45. Ligeledes hjælper skolepatruljen de yngste elever med at komme på den rigtige skolebus ved hjemkørsel. Skolepatruljen honoreres med en årlig udflugt.

Reflekser:
Hvert år kommer lokalbetjenten for at kontrollere, om elever har refleks på tøjet. Reflekser omdeles til alle børn i Hellevad Børneunivers. Reflekserne er sponsorerede eller anskaffes af Hellevad Børneunivers.

Emnet trafik:
Emnet trafik tages op i Børnehaven og på alle klassetrin. Klasselæreren/pædagogen er den ansvarlige for at undervisningen finder sted.

Trafikforhold:
Skolegade har hævet og markeret område, hvilket betyder, at al af- og pålæsning ikke kan finde sted her. Børn kan sættes af på parkeringspladsen. Parkeringspladsen er meget trafikeret. Derfor henstilles det til forsigtighed og tålmodighed ved aflevering og afhentning af børn. Det henstilles til forældrene at holde yngre børn i hånden ved færdsel til og fra bilen i afleverings- og afhentningssituationen.

Al færdsel med bil i skolegården er ikke tilladt, så længe der er børn, der benytter den.

Post og varetransport finder sted under hensyntagen til de børn, der måtte være i skolegården.

ALLE skal slukke motoren og tage nøglen med ud af deres bil, når den efterlades på parkeringspladsen.

Revideret administrativt og godkendt af  formand for fællesbestyrelsen fredag d.__17.03.2017_________

Formand Marianne Wedel-Ibsen