Antimobbestrategi

HANDLEPLAN I TILFÆLDE AF MOBNING

HELLEVAD BØRNEUNIVERS

Handleplan i tilfælde af mobning

Hellevad Børneunivers skal være et sted hvor det er trygt at være. Derfor er Hellevad Børneunivers’ mobbepolitik enkel: Vi accepterer ikke mobning.

Definition af mobning

Begrebet mobning benyttes ofte og af og til er det også synonym for mere uskyldig former for drillerier.

Det er derfor vigtigt at præcisere begrebet.

En person bliver mobbet, når han eller hun gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra én eller flere personer.

Disse negative handlinger kan være:

• Fysisk vold, skub, slag, spark m.m.

• Handlinger ledsaget af ord, trusler og hån, samt det at sige ubehagelige og lede ting.

• Får ødelagt sine ting.

• Udelukkelse – at blive holdt udenfor, at vende vedkommende ryggen.

Det kaldes ikke mobning, når to fysisk eller psykisk omtrent lige stærke personer er i konflikt, skændes eller slås. For at der er tale om mobning, skal der være en vis ubalance i styrkeforholdet. Den der bliver udsat for negative handlinger, har normalt ikke let ved at forsvare sig og er ofte lidt hjælpeløs.

Signaler på mobning:

• Bliver passiv, trækker sig ud af fællesskabet.
  • Går ofte for sig selv i frikvartererne
  • Søger ofte voksenkontakt
  • Er bange for at gå i skole
  • Får sit tøj eller ting ødelagt
  • Kommer for sent eller udebliver fra undervisningen

Voksne skal være opmærksomme på ovenstående advarselssignaler. Ingen af signalerne behøver ubetinget at pege på mobning, men kan være signaler på mobning. Pludselige forandringer i adfærd er vigtige tegn.

Hvad gør vi på Hellevad Børneunivers for at forebygge mobning?

Forebyggende foranstaltninger udføres i et samarbejde mellem Hellevad Børneunivers, forældre og elever:

Venskabsordning, hvor de store hjælper de små.

Den gode stol

Klasseregler/samværsregler

Kursus i konflikthåndtering i 5. og 6. klasse

Konflikthåndteringspatrulje (legepatrulje)

Trivselsambassadører

Der bruges Trin for Trin, Når Førstehjælp lærer børn omsorg.

Der læses bøger om mobning.

I Børnehaven og Børnehaveklassen foreslås: "Jeg hedder ikke "Lille Skind", nej!" af Grégoire Solotareff (billedbog). I 1. og 2. klasse foreslås følgende bøger: ”Artige Poul”, Per Gammelgaard, ”Om natten kommer drømmene”, Hans Hansen, ”Søren bliver drillet”, Ulla Dieth. I 3. klasse foreslås ”Sladrehank”, Annika Holm og i 4. kl. foreslås ”Ensom Kriger” og ”Ensom blandt hajer”, begge bøger af Eva Wikander.

Hvis mobning alligevel forekommer:

• Hvis en voksen i Hellevad Børneunivers, forældre eller andre elever får kendskab til mobning, kontaktes klasselæreren/pædagogen.

• Klasselæreren orienterer de andre lærere på skolen, og det aftales, hvordan problemet skal gribes an. De berørte forældre og ledelse samt konflikthåndteringspatruljen orienteres, der afholdes samtale med de involverede elever, og eventuelt afholdes et klassemøde. Eventuelt inddrages AKT-læreren i disse samtaler.

Pædagogen vurderer og tager sagen op med sine kolleger. Nødvendige tiltag sættes i værk.

• Er eleven tilmeldt SFO, inddrages SFO’en også.

• Klassens lærere følger udviklingen til problemet er løst og holder ledelse og forældre orienteret.

Hvis mobningen fortsætter og virker uløselig:

• Forældre til de berørte elever indkaldes til møde med ledelsen og klasselæreren for sammen at finde løsninger på problemerne.

• Ledelsen overtager styringen af indsatsen mod mobningen. Eventuelle sanktioner og beslutninger tages efter samråd med de relevante myndigheder og de berørte forældre, og i sin yderste konsekvens kan de ende med, at mobberen henvises til anden skole.