Sproglig udvikling i Hellevad Børneunivers

Sproget er vigtigt for børns trivsel, udvikling og læring. Det er igennem kommunikation børnene føler sig som en del af børnefællesskabet, og det er ofte igennem kommunikationen de lærer og udvikler sig.

Det er i samvær med voksne at børnene skal lære at anvende sproget målrettet, kreativt og præcist.

I Hellevad Børneunivers, Smørhullet arbejder vi målrettet med barnets sproglige udvikling.

Gode sproglige forudsætninger er vigtige for kommunikation, sociale samvær, og senere hen læsetilegnelsen, samt andre faglige færdigheder i skolen

• Vi er bevidste om at være sproglige rollemodeller over for børnene i den daglige snak.
  • Vi er meget målrettet i vores sprogpraksis
  • Vi holder daglige rundkredser med fokus på sproglige temaer
  • Vi synger, laver rim og remser og leger med sproget.
  • Vi udfordrer børnene sprogligt
  • Vi læser for og med børnene
  • Vi sætter ord på i samværet med børnene
  • Vi udvikler hele tiden nyt materiale til sprogarbejdet
  • Vi sprogvurdere børnene flere gange, mens de er i børnehaven
  • Vi samarbejder tæt med PPRs høre- talekonsulent

Vi forventer, at forældrene støtter op om barnets sproglige udvikling

Syng gerne med barnet. Læs med barnet - gerne samtalelæsning.

Snak med barnet og ikke kun til barnet. Samtalen er af afgørende betydning for barnets mulighed for at udvikle et varieret ordforråd og gøre sig sociale erfaringer med sproget.

For barnet er det vigtigste den erfaring, barnet selv gør sig ifm. oplevelser. Det er ikke nok at opleve gennem læsning, tv, fortælling m.m. Barnet skal ud og mærke sig selv og derefter sætte ord på.

Sæt ord på de ting, du ser sammen med dit barn. Er du i køkkenet, ude og handle, i haven osv. så tal om det, I laver.

Hvis I synes, det er svært eller kunstigt at føre en samtale med jeres barn, kan det være en god idé at tale med en pædagog i børnehaven om, hvordan I kan komme til at fungere som stærke sproglige rollemodeller, og hvordan I kan skabe kommunikative situationer og oplevelser, som inddrager og stimulerer barnets muligheder for at få sproglig erfaring.