Medicin

Princip for medicinhåndtering i Hellevad Børneunivers

I Hellevad Børneunivers følger vi Aabenraa Kommunes retningslinjer for medicinhåndtering i dagtilbud og skoler.

• Vi er ikke uddannet til at observere og behandle syge børn. Derfor begrænses medicingivning til børn i børnehave/skole tid mest muligt.
  • Medicin skal som hovedregel gives af forældre på tidspunkter, hvor barnet ikke er i børnehave eller skole. Undtagelsesvis kan barnet få sin medicin i børnehave/skole, hvis der er tale om kronisk sygdom, eller der er tale om at færdiggøre en påbegyndt behandling.
  • For at kunne give et barn medicin, skal der foreligge en individuel instruks fra praktiserende læge, speciallæge eller af den kommunale sundhedsplejerske. Instruksen skal være læselig med oplysning om barnets navn og cpr. nr., medicinens art og den ordinerede dosis.
  • Vi giver ikke børn håndkøbsmedicin såsom Panodil eller lignende.
  • Medicin skal være i et aflåst medicinskab, også selv om det er for kroniske sygdomme.
  • Hvis en medarbejder er i tvivl eller utryg ved medicinhåndteringen, er det vedkommendes opgave at gøre opmærksom herpå og eventuel frasige sig opgaven.
  • Medicineringen skal foregå i trygge rammer for såvel barn som medarbejder.