Princip for trivsel

for
Trivsel
i Hellevad Børneunivers

I Hellevad Børneunivers ønsker vi at fremme børnenes trivsel fysisk, psykisk og socialt og at forebygge mobning.
Ved trivsel forstår vi et glad barn i en sund krop, med gode kammerater og et godt forhold til voksne.

Vi ønsker derfor, at der arbejdes frem mod at:

• Vi er en mobbefri institution.
  • Vi er en sund institution.
  • Alle har en positiv og udfordrende dag.
  • Alle børn oplever en god hverdag i forbindelse med Hellevad Børneunivers.

Fællesbestyrelsen og personalet arbejder målrettet på ovenstående, og derudover forventes det, at alle forældre og Trivselsråd deltager aktivt i børnenes trivsel.

Formand / Torben Iwers

Af det følgende vil det fremgå, hvilke tiltag vi har for at fremme trivsel for børn i Hellevad Børneunivers.

• Trivselsråd:
  • I skolen vælges 2-4 af forældre i hver klasse til Trivselsråd. I Smørhullet vælges mindst 2 til Trivselsråd blandt forældrene i hver gruppe.

Valget gælder for et år ad gangen.
Der afholdes møde for alle Trivselsråd hvert år i efteråret.

• Formålet med Trivselsrådet er at arbejde for tiltag, der kan fremme trivsel og gode relationer i forbindelse med Hellevad Børneunivers. (Det er ligeledes Trivselsrådets formål at arbejde for tiltag som nævnt i efterfølgende bilag.)
  • Et fællesbestyrelsesmedlem fungerer som kontaktperson mellem Trivselsråd og fællesbestyrelsen.
  • Der er tradition for, at Trivselsrådet opretter en lukket gruppe på de sociale medier. Heri deles tiltag og arrangementer, samt enkelte sjove oplevelser mm.

Derudover gør vi følgende:

• Samarbejde mellem børnehaveklasse og børnehave: Deltagelse af børnehaveklasseleder ved forældremøde for de ældste børn i børnehaven i oktober/november i kalenderåret, før børnene begynder i børnehaveklassen. Kommende skolebørn og børnehaveklassen mødes en gang i måneden fra januar til juni året før de starter i 0.kl.

• I foråret begynder kommende skolebørn at komme på besøg i SFO to/tre eftermiddage om ugen. Pædagogen følger med. Børnene lærer SFOens lokaler både inde og ude at kende. De lærer dagligdagen, reglerne og strukturen at kende i god tid, inden de eventuelt skal starte i SFOen.

• ”Venskabsordningen”. 4. kl. er venskabsklasse med kommende skolebørn, og de har arrangement sammen én gang om måneden fra januar til juni, året før de starter i 0.kl.

• Trivselstime på alle årgange. Her fremmes klassens trivsel.

• Vi har temamøder hver 14. dag i skolen, hvor børnenes trivsel drøftes.

• Vi har børnegennemgang i Smørhullet hver tredje måned, hvor det enkelte barns trivsel drøftes.

• Skolepatruljen (6. klasse) guider elever over vejen, så de kommer sikkert til og fra børneuniverset. Skolepatruljen hjælper de yngre børn til Trafikdag.

• Efter aftale med ledelsen kan forældre komme på besøg i sit barns klasse.

• Skolefest for børn og forældre hvor der opføres teater af 6. årgang. Afholdes tombola og andre aktiviteter, hvor overskuddet går til børnenes trivsel.

• Juleafslutning i kirken både for børnehave og skolen. Forældre og andre pårørende er velkomne til at deltage.

• Forårskomsammen med forældre. En stor aften for eleverne, hvor de fremviser deres kreative produkter samt underholder med sang og dans.

• Smørhullet og SFO hjælper børn videre til foreningslivet i byen.

• Morgenløb for elever og de børn fra Smørhullet, som kan og gerne vil deltage. De løber halve og hele maratoner, og der er opbakning fra forældre der hepper.

• Kaffekoppen: Der er altid kaffe og en ren kop til forældre, der har tid, når de aflevere og henter børn i Smørhullet.

• Der er tilgængeligt personale i både indskolingen og mellemtrinet fra kl. 7.30 til 7.45. Her har lærere og elever mulighed for at sige godmorgen til hinanden. Personalet har mulighed for at drage omsorg for de børn der har brug for det.

• Arbejdsdag: Forældre og foreningslivet mødes for at vedligeholde, forbedre, udbygge og forny i Børneuniverset. Børn og elever kan deltage.

• Forældre, der har mulighed for det, kan deltage i morgensang

• Bedsteforældre kan deltage i ”Bedsteforældredag” i Smørhullet. Det har en stor betydning for de børn, der kan tage deres bedsteforældre med, men også for de øvrige børn.

• Motionsløb med forældre. Deltagelse i motionsløbet, også selv om man går, har stor betydning for børnene.

• Forældrekørsel. Det er ikke almindeligt, at forældre på så flot vis og med så stor velvilje kører børn til og fra arrangementer, som vi ser det sker ved Hellevad Børneunivers. Det har rigtig stor betydning for børnenes muligheder, og det er med til at fremme trivsel (fælles oplevelser).

Vi opfordrer til at man som forælder tager kontakt til ledelsen og personalet ved tegn på mistrivsel.

I tilfælde af mistrivsel har vi i Hellevad Børneunivers dels en AKT- og inklusionsvejleder og dels en handleplan i tilfælde af mobning og mistrivsel.