Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mål- og indholdsbeskrivelse

Mål -og Indholdsbeskrivelse

Hellevad Børneunivers SFO / Børnenes Paradis

Skolegade 8-10, Hellevad, 6230 Rødekro

Tlf. 30 46 27 88

 

Åbningstider:                   

Mandag - Torsdag:

6.30 - 7.45 / 12.45 - 16.30

Fredag:                             

6.30 - 7.45 / 12.45 - 15.30

 

Ledelsen.

Fællesleder: Steen C. Knutzen

Pædagogisk leder: Anni S. Jensen

Telefonnummer: 73 76 61 03

E-mail: asje@aabenraa.dk

 

1. Vision: hvad vil vi være kendt for?

  • Glade og harmoniske børn med gode sociale kompetencer, selvværd og selvtillid.
  • Fremme børnenes sociale trivsel og udvikling.
  • At børnene udvikler sunde og alsidige livsværdier
  • At skabe et trygt og udviklende børnemiljø med opmærksomhed på barnets individuelle udviklings- og læringsbehov og vilkår.
  • Tage udgangspunkt i det enkelte barns ressourcer og personlighed, samt have opmærksomhed på den røde tråd i barnets liv.

 

2. Mission: vores vej til visionen.

  • Et klart pædagogisk og etisk værdigrundlag.
  • Et inkluderende børnesyn.
  • En anerkendende samværs- og kommunikationsform; børn, forældre og ansatte imellem.
  • Kontinuerlig faglig og personlig udvikling i det pædagogiske arbejde.
  • At fungere som rollemodeller for de værdier, vi vil videregive til børnene.
  • God intern og ekstern kommunikation.
  • Børnemiljøvurderingen
  • Konkrete pædagogiske arbejdsredskaber
  • Tidlig indsats
  • Gode overgange
  • Rummelighed

 

3. Overordnede mål.

I løbet af de år som børnene er i SFO, vil vi bidrage til at

- De skal bibeholde og videreudvikle et realistisk billede af sig selv;

  • Jeg ved, hvem jeg er
  • Jeg ved, hvad jeg kan
  • Det er dejligt at være mig

 

- De skal have mod på at møde nye udfordringer.

- De skal have erfaring i, hvordan de løser konflikter og viser hensyn til hinanden.

- De skal have erfaring i at fungere med frihed under ansvar

 

Det vil vi opnå ved at:

- Vise børnene, at vi værdsætter og respekterer, at vi er forskellige.

- Give børnene udfordringer for krop, hænder og hoved gennem legelignende aktiviteter i et udfordrende miljø.

- Støtte børnene i at bruge deres naturlige nysgerrighed, og lyst til selv at tage initiativer.

- Støtte børnene i deres udvikling af sprog og kommunikation.

- Øve børnene i at forstå kropssprog og lære at aflæse andres.

- Give børnene mulighed for at blive aktive deltagere i fællesskabet og opnå anerkendelse i fællesskabet.

- Dokumentere børnenes aktiviteter.

- Give børnene mulighed for at stifte bekendtskab med kultur, kulturhistorie og kunstneriske tilbud.

- Hjælpe kommende børnehaveklassebørn til en god overgang

- Give børnene mulighed for at deltage i demokratiske beslutningsprocesser

 

4. Vores særlige værdier og kendetegn.

 Særlige værdier:

  • Samarbejdet med kollegaer, forældre, skolen, PPR og børnehaven er vigtig for at skabe helhed omkring børnene.
  • Fleksibilitet er at tilgodese det enkelte barns behov og er løbende ændring af arbejdsmetode/arbejdsmiljø i forhold til den aktuelle børnegruppe.
  • Tryghed er en basal faktor i alle aspekter af det pædagogiske arbejde.
  • Anerkendelse er for os en selvfølgelig tilgang til børn, forældre og kolleger.
  • Humor er med til at skabe et godt miljø for både børn og voksne.
  • Professionalisme er vores arbejdstøj, så vi er loyale overfor os selv, vores profession, vores arbejdsplads og samarbejdspartnere. Professionalisme er også udviklende for vores pædagogiske arbejde.
  • Empati er et vigtigt pædagogisk redskab i arbejdet med både børn og voksne.

 

Særlige kendetegn:

- Vi er en SFO der kun er aldersopdelt til frugt, hvilket gør, at børnene har mulighed for at lege på tværs af aldersgrupper, hvad der er lærerigt for både store og små børn. ALLE BØRN ALLES ANSVAR - har alt personale et fælles ansvar for alle børn, hvilket giver et meget nuanceret billede af det enkelte barn.

- Vi har fokusbørn, hvor alle i personalegruppen, i en periode, sætter ekstra positiv fokus på 1-2 børn. Dette kan eksempelvis være et barn, der har det svært i en periode, et barn der skal have hjælp til sociale relationer eller et barn, der bare trænger til et kærligt ”løft”

- Vi har fokus på ”den gode overgang” fra børnehave til SFO. Det gør vi ved at førskolebørnene, som minimum, de sidste par måneder inden skolestart, følger hverdagen i SFOén. Dette for at opleve en genkendelighed inden overgangen fra børnehaven til SFO’en før skolestart. Vi sætter særligt fokus på at sikre børnene en god og tryg overgang.

- Vi tilpasser aktiviteter, arbejdsopgaver, rummene, ressourcer osv. efter hvilke børn vi har, og hvor mange vi har.

- Hos os har børnene stor demokratisk indflydelse i form af medbestemmelse og selvbestemmelse.

- Vi har en stor tavle med børnenes billeder, placeret i garderoben, for at skabe overblik, både for børn og voksne. Denne skal hjælpe børnene til at tage ansvar for egen færden og hjælpe andre børn med at finde nogen at lege med. 

- Vi har øget fokus på sprogbrug og tiltaleform, hvilket retter sig specifikt mod grimt sprog og grimt sprogbrug.

 

Forældresamarbejde:

I SFO vægtes den daglige dialog med forældrene højt, og skulle forældrene udtrykke behov for en samtale, er vi naturligvis parate til det.

Vi holder et forældremøde en gang årligt for SFO’ens forældre.

Derudover deltager vi i netværksmøder angående trivsel og særlig indsats for et barn, og vi deltager i eksterne møder angående børns trivsel.

 

5. Struktur af det daglige arbejde i forhold til værdier og vision:

 

  • SFO’en er placeret på skolen og ved siden af børnehaven. Beliggenheden gør at vi i det daglige kan gøre brug af skolens legeplads, sportsplads, gymnastiksal, multirum, skolekøkken og sløjdsal m.m.
  • Vi benytter også børnehavens legeplads med sandkasser, rutsjebane, kolbøttestativer, cykelbane, legehuse og mange gode legekroge.
  • Vi har 2 store rum, som er inddelt med skillevægge for at skabe små rum til fordybelse i specifikke aktiviteter. Ydermere har vi små rum, som børnene benytter i det omfang, de føler behov for det. Især i vinterhalvåret benyttes gymnastiksalen flere gange ugentligt.
  • Vi laver både aktiviteter på tværs af alder og køn men også aldersopdelt og kønsopdelt. Det giver børnene mulighed for at knytte venskaber til børn på deres egen alder, men også til børn der er yngre og ældre. Dette gælder også de kommende skolebørn under deres besøg i foråret i SFO’en.
  • Vi har fokus på en tryg og genkendelig opstart for nye børnehaveklassebørn.
  • Vi har månedsplan med faste ugentlige aktiviteter, hvor børnene kan vælge til og fra. Månedsplanen giver tryghed, struktur og forudsigelighed for børnene.
  • Vi er en personalegruppe, der er tydelige, nærværende, lyttende og med en anerkendende tilgang.

 

6. Indsats i forhold til børn med særlige behov:

Er der grund til bekymring for et barn, benytter vi en eller flere af følgende punkter:

 

  • Vi har daglig dialog med forældre, når de henter børn, eller pr. telefon
  • Vi drøfter problematikken indbyrdes med lærerne og med ledelsen
  • Vi sætter særlig fokus på barnet i en periode
  • Vi tilrettelægger særlige målrettede pædagogiske tiltag ift. barnet
  • Vi indkalder forældrene til samtale
  • Vi laver en bekymringsskrivelse

 

 

Voksen-styret