Princip for inklusion

Princip
for
Hellevad Børneunivers

I Hellevad Børneunivers forstås inklusion således:

At barnet har en oplevelse af at være en værdifuld deltager i det sociale og faglige fællesskab. Det er centralt for at lære og for at udvikle sig. Alle børn og unge har brug for at indgå i et fællesskab med andre børn og unge samt med pædagoger og lærere.

Det er de voksnes ansvar, at skabe børnefællesskaber, der fleksibelt understøtter det enkelte barns faglige, sociale og personlige udvikling. Det er et udtryk for, at der er plads til forskellighed både fagligt, udviklingsmæssigt, socialt og fysisk.

Inklusionstanken

Målet med inklusion er at fastholde eleverne i børnefællesskabet, så elever med særlige behov ikke udskilles til særlige undervisningstilbud, men undervises i den almindelige klasse med den nødvendige støtte og hjælpemidler.

Målsætningen om inklusion indebærer, at eleverne er en del af det faglige og sociale fællesskab, at der sker en faglig progression og at elevernes trivsel bevares.

(https://www.uvm.dk/folkeskolen/laering-og-laeringsmiljoe/inklusion/regler-om-inklusion)

Vi arbejder til stadighed med at:

• Differentiere undervisningen, så ethvert barn lærer så meget, det kan
  • Skabe det optimale udviklings- og læringsmiljø for alle
  • Parallellægge dele af undervisningen så der er mulighed for holddannelse på tværs af årgangene
  • Tilrettelægge målrettede og afgrænsede forløb med to-voksenordninger.
  • Tage hensyn til børn med særlige behov
  • Arbejde målrettet i børnehaven efter ”Den styrkede pædagogiske læreplan”
  • Have Trivselsambassadører i hver klasse/gruppe
  • Handle på bekymring
  • Samarbejde med PPR (pædagogisk- psykologisk rådgivningscenter ved Aabenraa kommune), Tidlig forebyggelse og andre samarbejdspartnere om børn og familier med særlige behov. Herunder bl.a. udarbejde pædagogiske psykologiske vurderinger for den enkelte elev.
  • Udvikle og bruge PULT (pædagogisk-, udviklings- og lærings team) til understøttelse af læring, udvikling og trivsel. PULT er en pædagogisk enhed på Børneuniverset, der tilbyder:
    • Én til én/gruppeforløb med elever
    • Supervision, vejledning og oplæg med personalet og forældre
    • At agere ”ventil” i målrettede forløb for elever med udfordringer
  • Afholde trivselsarrangementer i samarbejde med trivselsrådene i hver klasse/gruppe, der skal styrke fællesskabet og inklusionen.